Stojíte na místě? Mám pro vás tři tipy, jak se z něj pohnout.

6.1. 2022Rehana629x0

Je začátek roku, čas bilancování a možná, že si v tuhle chvíli říkáte:
Udělala jsem spoustu práce, ušla dlouhou cestu.
Měla bych být teď nadšená a radostná a místo toho mám pocit, že mi dochází šťáva.
Že přešlapuju na jednom místě až se mi zdá, že pod sebou mám důlek, a místo radosti přichází únava a depka.

Jo, ta malá modrá potvora co mi v hlavě aktivuje ty moje bubáky, strašáky, sabotéry.
Ta, která má našeptává :

„Já jsem Ti to říkala, nemáš na to!“
„Je to moc velké sousto. vykašli se na to, dokud je čas!
„Neprodáváš“
„Nikdo o tobě neví“

Tahle potvůrka umí být pěkně otravná. Ale poslouchat jí nemusíte! Můžete ji poslat tam, odkud přišla a udělat něco JINAK.

Pojďme si tedy zrekapitulovat, kde se nacházíte zrovna teď.

  • Máte produkt?
  • Váš výrobce nebo dodavatel funguje a je spolehlivý?
  • Věříte mu a víte, že splňuje to, co jste od něj očekávali?
  • Máte založené sociální sítě (Facebook, Instagram)
  • Máte funkční blog nebo místo, kde vás lidé najdou? Zkusili jste si spustit reklamu? Třeba jen za malý obnos, ale přesto. Udělali jste něco pro to, aby se pro Vás lidé dozvěděli?

Pokud máte všechny předchozí body odškrtnuté a stále se vám zdá, že se nehýbete, dám vám tři tipy:

  1. Zjistěte, v čem jste odborník a co vaše zákazníky /zákaznice zajímá.

Jasně, tohle jste už slyšeli a četli milionkrát. Vytvářet hodnotný obsah.
Snažíte se, ale nefunguje vám to. Nevíte o čem furt psát… 

Chápu to, naprosto.
Co se na to ale zkusit podívat z trochu jiné perspektivy?!

Jakou zprávu váš produkt nese? jaké poselství? Jaký problém vašemu klientovi či zákazníkovi řeší?

Je celkem evidentní, že pokud je jiná osoba ochotna vám za váš produkt zaplatit peníze, pak mu to dává odpověď na nějakou konkrétní otázku.

  • Na co se ptá?
  • Co hledá?
  • Jaké stránky sleduje na sociálních sítích?
  • Co vyhledává na internetu?
To je vaše expertíza. To je téma, na které můžete svým potencionálním i současným čtenářům, a jednou možná i platícím zákazníkům, přinášet hodnotný obsah.

A vy osobně, když jste svůj produkt začali vyvíjet a nebo shánět toho nejlepšího dodavatele, který by vám dal na daný produkt zastoupení, abyste jej mohli nabízet ve svém eshopu, co vás k tomu vedlo?

  • Proč jste chtěli právě tento produkt a ne nějaký jiný?
  • Co je na něm tak jedinečného, že vám stál za výstup z vaší komfortní zóny?
  • Proč vám stojí za to, vynechat na, klidně i týdny, sledování svých oblíbených seriálů na NETFLIXU a místo toho plníte své webové stránky, fotíte, píšete texty a teď čtete tyto řádky, abyste se posunuli zas o kus dál?

Protože tomu rozumíte.

  • Vy víte, PROČ to děláte.
  • Vy víte, jak může právě váš produkt zákazníkovi či zákaznici pomoct
  • Vy víte, že to je přesně to, co už dlouho hledá.

Dám vám takový příklad z mé osobní praxe:

Produktem, který jsem začala vyrábět v mé formě Angel Wings bylo oblečení určené pro rodiče, které nosí své děti v šátku nebo ergonomickém nosítku.

Mohla jsem ve svých příspěvcích psát, jak perfektně jsme vyladili střih aby seděl stále skvěle, i když dítě roste.

Nebo popisovat délku rukávů, hloubku kapes  všechny ty vychytávky, které naše bundy měly ( a mají )

Tyhle příspěvky rozhodně mají svou váhu i své místo, to bezpochyby. 

Když ale máte na svém instagramu sotva 100 lidí a nikdo o vás defacto neví, je třeba jim prostě říct trochu víc.

Dát jim důvod se u příspěvku zastavit. Třeba si ho i uložit a vracet se k němu Sdílet ho s podobně naladěnými přáteli. Těšit se až zas napíšete něco nového.

A v tomto případě to můžou být 

  • tipy, jak obléknout sebe i své dítě v zimě (v různých podmínkách)
  • Jak uvázat šátek tak, aby pod bundou na zádech netrčel nevzhledný uzel
  • Jaké nosítka či šátky jsou při nošení v zimě pod bundou nejvhodnější
  • Jaké druhy úvazů jsou při nošení v zimě nejvhodnější
  • Videonávody, jak bundu obléknout a svléknout s dítětem navázaným na zádech

Chápete tu pointu?

Lidé si nepůjdou na stránky pouze koupit bundu. Půjdou se tam dozvědět zajmavé a pro ně cenné informace.

Nákup vašeho produktu je pak takový skvělý bonus. Oboustranně přidaná hodnota.

Už víte, jaké informace váš zákazník hledá? A umíte mu je zprostředkovat?

2. Máte zatím málo produktů, které, navíc, nejsou zrovna levné? Přidejte doplňkové zboží.

Pokud uvádíte na trh produkt, který ještě lidé moc neznají a jeho cena je spíš ve vyšší kategorii, může se stát, že budování důvěry vašich klientů chvilku potrvá.

Vy víte, že je váš produkt skvělý. Víte, že když jej váš zákazník vyzkouší, nebude váhat a cena ho neodradí.

Já jsem měla velké štěstí, že jsem hned na začátku znala svou cílovou skupinu velmi dobře. Byla jsem jednou z nich. Velmi aktivně jsem komunikovala na diskuzních fórech ještě mnohem dříve, než jsem vůbec začala něco vyrábět.

To se vyplatilo ( a stále vyplatí ) – budovat si důvěru, i když se , třeba, nedá měřit moderníma měřítkama konverzí ( počet návštěv vs. počet uskutečněných nákupů ) . Proto jsem vám tu dala bod 1. Ten má přesně tuhle funkci.

Nicméně. Když jsem pak přišla do skupiny, kde už mě ostatní šátkařky znaly, s produktem za 3500,- ( před 13 lety ), neměly potřebu to zpochybňovat.

Pokud však vy svou komunitu teprve tvoříte, můžete si pomoci tím, že zapřemýšlíte, jestli na trhu náhodou existuje něco, co by se k vašim produktům hodilo.

Já jsem si ze začátku na webové stránky přidala funkční oblečení pro děti, které perfektně doplňovalo mou myšlenku. Později jsem přidala návleky na nožky, šátky, čepice, kukly…

Můžete přidat cokoli, co se k tomu, co vyrábíte a prodáváte hodí. Doplňuje ho.

Nalákáte si tak na web ty, kteří by jinak mohla odradit cena nebo neznámé prostředí. Známější jméno na vašem webu by mohlo pomoci rozpustit ledy.

Vaše příspěvky budou obohacené více produktů, možností natáčení videí kombinací, doplňků a variací.

Dobré na tom je, že dnes skoro nikdo nebere zboží na sklad a tak jsou dodavatelé často svolní poskytnout fotografie a ceníky, které si dáte na svůj web, ale dané produkty objednáváte až na základě poptávky od vašich zákazníků.

Tahle možnost tedy nemusí znamenat další vstupní náklady ( kromě času stráveného nad webem )

Ale pozor:

  • Nepřežeňte to – méně je někdy více. Mít obchod, na kterém přeprodáváte miliony produktů není žádný med. Pod tíhou starostí s komunikací s dodavateli, termíny a dostupnosti můžete úplně zapomenout, že původní myšlenka byla někde úplně jinde.
  • Nezapomeňte, že krásně se zvyšující obrat je číslo, které dost mate. Většina těch peněz není vašich. Musíte za ně zaplatit za dodané zboží a vám zbyde marže, která by měla pokrýt i náklady s obchodem spojené. Tak si to vždycky dobře spočítejte, nebo prodiskutujte s někým, kdo už s tím má zkušenosti.

3. Máte něco, co jste sami vymysleli, navrhli, vytvořili. Klidně s pomocí odborníků. Ale je to vaše  a skvělé, ale nikdo vás ještě nezná? Jděte na nějakou offline akci.

Na market, veletrh, setkání podobně naladěných lidí.

Já vím, znamená to třeba den až týden vašeho intenzivního času. Potřebujete si vymyslet svou prezentaci, zaplatit místo, postavit stánek a pak tam celé ty dlouhé hodiny stát, Třeba i v brutálním horku nebo kruté zimě.

Jenže ten osobní kontakt je k nezaplacení. Věřte mi.

Já jsem absolvovala nespočet offline akcí. Od food pikniku na Ladronce po Velké „The Baby and Beyond EXPO v australském Sydney nebo Kanadském Torontu.

Zjistila jsem, že největší úspěch mají malé akce, klidně v Praze či Brně, na které přijde třeba jen 500 lidí, ale všichni jsou tam právě pro to téma nošení dětí takže 70% těch, kteří přijdou k mému stánku nakoupí. Než stát na obrovském veletrhu s desetitisícovou návštěvností, kde každému druhému musím vysvětlit, že ta bunda sama o sobě skutečně žádnou nosnost nemá, protože pod ní musíte použít šátek nebo nosítko.

Mockrát se mi nechtělo, přiznávám. Ale ta atmosféra byla vždycky neopakovatelná.vidět své produkty, jak sedí na skutečných maminkách s jejich dětmi. Jak se rozzáří, když jim to sedne tak, jak má a ony si připadají krásné. To za to vždycky stálo.

Tyhle akce nemusí být vždycky výdělečné.

Může chvilku trvat, než zjistíte, jaký trh marketů či akcí vyhledávají právě ti vaši zákazníci či zákaznice

Může se stát, že kombinace počasí – datumu – postavení hvězd měsíce nebude zrovna příznivé a vy neprodáte skoro nic.

Ono se ale nevyplatí v tomhle moc počítat.

Je to reklama a zviditelnění se. (Brzy vám sepíšu článek o tom, na co všechno je dobré myslet, než se vydáte na nějakou takovou prodejní akci jako vystavovatel)

Je to možnost potkat osobně své zákazníky, načerpat cenné zkušenosti a reálnou zpětnou vazbu.

Je to chvíle, kdy se o vás lidé dozví, zapamatují si vás a pak třeba i zmáčknou to kouzelné tlačítko „sledovat“ na vašich sociálních sítích.

Důvěra se všeobecně buduje poměrně dlouho a lidé řeknou i 15x NE, než poprvé uslyšíte jejich ANO.

Třeba teď jen chodí kolem a okukují. Říkají si “ Moc se mi to líbí, ale ten střih mi nesluší. To není nic pro mě.

  • Ale co když za rok budou mít o 10 kg méně
  • Co když za pár měsíců najdou práci, kam se přesně hodí to, co jim vy nabízíte.
  • Co když dnes ještě děti nemají, ale za pár dní si, při pohledu na ty kouzelné dvě čáky na těhotenském testu vzpomenou na tu vaši roztomilou čepičku s beruškama, kterou viděli u vás na stánku?

Vždycky je dobré být vidět.

Je možné, že se jednoho dne rozhodnete, že to už pro vás není. Že své zákaznice máte v online prostředí a že už markety definitivně opustíte.

Možná si zařídíte svůj vlastní prostor, kam za vámi budou lid moct chodit osobně a pak už bude stání stánku postrádat smysl…

Ale do té doby se mi tahle možnost jeví jako docela dobrá volba.

Tak co, dává vám to smysl?

Pokud ano a napadá vás, třeba, ještě nějaké téma, na které nemáte jasnou odpověd, napište mi. Klidně na email info@rehana.cz Moc ráda ho pro vás zpracuju, pokud to bude v mé kompetenci.

Děkuji vám a přeji mnoho krásných kroků vpřed a pokud zůstanete stát, je to třeba jen proto, že zrovna teď potřebujete odpočinek a načerpat síly… Na to všechno úžasné, co přijde PAK.
[/box]

Jsem žena, tvůrkyně, máma jedné dcery a jednoho syna a úspěšná podnikatelka. Vytvořila jsem nádherný projekt Angel Wings>> , ve kterém jsem získala jedenáct let zkušeností s vedením textilní firmy. Pomáhám ženám postavit jejich módní či textilní projekt na pevné základy,  v souladu s jejich životními hodnotami. Jsem průvodkyní, rádkyní a mentorkou, na cestě ke svobodnému a úspěšnému podnikání. Více o mně si můžete přečíst tady>> , a nebo mi napište na info@rehana.cz
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů