Jak vám zkušenosti z minulého roku pomůžou postavit základy tomu letošnímu.

10.1. 2022Rehana293x0

Je leden, měsíc, kdy má mnoho z nás tendence vytvářet plány, vize cíle.
Toužíme po nových začátcích. Nové šanci udělat něco jinak, lépe.
Minulý rok je za námi a nechceme se ohlížet zpět.
Někteří by raději zapomněli. Byl pro ně těžký.

Teď nemluvím jen o roce 2021. Tohle se děje každý rok. Nehledě na pandemii. I když, ta to mnohým mohla ještě prohloubit.

Ale co když:
Vám minulost pomohla postavit pevné základy něčeho, na čem můžete stavět.
Co když zkušenosti z předchozích let pokládaly kameny něčeho, co teď můžete použít pro váš růst a vývoj. Pro ty kýžené nové začátky?

Příroda si to zařídila tak, že Leden je měsíc spánku. Navenek to působí, že všechno tvrdě spí pod (v lepším případě ) bílou peřinou.
Ale dole, pod povrchem, se dějí velké věci. To aby se na jaře, až přijde pravý čas a slunce začne trochu víc hřát, mohla ukázat v celé své kráse. Nechala vykvést ty nádherné krokusy, narcisy a tulipány.

Myslíte, že by se to stalo, kdyby svá poupata vystrčili dřív? Kdepak. Umrzly by.
A kdyby se už na podzim nezasadily cibulky do země, nevykvetlo by vůbec nic…

Teď, v lednu, máme možnost ohlédnout se zpět . Ne couvat. Ne se vracet.
Ale s díky, pokorou a vděčností načerpat moudrost z toho, co jsme zažili…

Tak a teď dost filozofování. Pojďme se kouknout do praxe.

Jste podnikatelka, živnostnice, tvůrkyně.
Žena, která tvoří z domova něco, co ji baví a její zákaznice jsou, zatím, jen její kamarádky.
Není důležité, v jakém stádiu svého podnikání jste a ani jestli už to podnikáním nazýváte.
Předpokládejme ale, že už jste zažila nějakou zkušenost v oblasti vytváření a nabízení svého zboží nebo služeb.

Předpokládejme také, že chcete nebo sníte o tom, jednou celý projekt rozběhnout trochu víc, popostrčit ho a nechat růst.
Třeba toužíte po samostatnosti a to i po finanční stránce.

Teď je vhodná doba na plánování celého roku, ale vy nevíte jak na to.
Nebo jste, tak, jako jsem bývala já, trochu nervózní ze slov „business plán“, „marketingová strategie“ nebo plánování výroby“.

Nebojte. Ono to může být i mnohem srozumitelnější.

Dám vám pár rad nebo doporučení, chcete?

Já sama jsem touto dobou vždycky seděla nad statistikama. Procházela jsem se minulým rokem. Ne snad pro to, abych se bičovala za to, co se nám nepovedlo a nebo chválila za skvělé výsledky.
Dělala jsem to hlavně proto, že mi to velmi zjednodušilo možnost rozplánování dalšího roku a pochopení, případně poučení se z loňských chyb.
Abychom je nemuseli opakovat.

Vezměte si tužku a oblíbený sešit nebo otevřete excelovskou tabulku.
Vytáhněte si co nejvíce informací, které máte dohledatelné o tom, jak se vám dařilo minulý rok.

Určitě je dobré vědět:

  • Kolik vašich produktů nebo služeb se vám povedlo prodat platícím zákazníkům?
  • Dokážete je rozdělit podle druhů? Klidně to můžete i rozhodit do velikostí a barev, pokud chcete.
  • Kolik z nich se vám vrátilo kvůli špatně zvolené velikosti, střihu materiálu (doplňte si sami)
  • Kolik z nich stačilo vyměnit a kolik se vám skutečně vrátilo?
  • Kolik přišlo reklamací?
  • Kolik jste do produktů investovali celkově peněz?
  • Kolik jste za své produkty utržili? – ( tohle je obrat. Na témata, jako je skutečný zisk, ještě bude čas někdy jindy. )
  • Dokážete dohledat, kolik vás stály krabičky, letáčky, obalový materiál a to všechno, co používáte, když své produkty odesíláte?
  • Víte, kolik jste za minulý rok zaplatili na poštovném?
  • Kolik máte zboží na skladě a jaká je jeho hodnota? ( nákupní a klidně i prodejní )
  • Víte, kolik jste zaplatili těm, se kterými spolupracujete, případně zaměstnancům?
  • Kolik jste za minulý rok zaplatili sobě?
  • Máte nějaké pravidelné náklady – jako je nájem kanceláře, splátka půjčky na nějaké zařízení nebo cokoli jiného spojeného s podnikáním ?

Sepište si všechny informace, které vás zajímají.
Ale ne moc. Soustřeďte se opravu jen na to podstatné.
Když se zahltíte a budete se soustředit na každou drobnost, s největší pravděpodobností z toho stejně nebudete nic mít.

Já vím, tohle je trochu vopruz. Musíte dohledávat a možná si nadáváte, že jste nebyla minulý rok dostatečně důsledná a kdybyste si dělala statistiky pravidelně….. Buďte v klidu, je nás tady takových víc.

Až to budete mít, vemte si tužku nebo přidejte sloupeček v excelu a začneme si psát poznámky.

Zapřemýšlejte, proč jste došli k výsledkům, jakým jste došli.

  • Prodali jste jen 10 černých triček?
  • Proč? Nebyl o ně zájem, nebo jste je nestačili našít včas a nebo třeba vůbec?
  • Přišla vám látka s dírkama a musely jste jí celou reklamovat?
  • Byly problémy s výrobou nebo střihem?

Ta čísla, která jste si napsali, pravděpodobně provázela velká spousta věcí, událostí, souvztažností.
Některé z nich by se, možná, mohly už s dnešníma vědomostma a zkušenostma změnit a příští rok by to mohlo být jinak.

Když si to takhle rozepíšete, zjistíte, kam by se dala zaměřit pozornost a kde naopak nemá smysl vůbec plýtvat energií.

Můžete přijít na to, že platíte nesmysl za poštovné a že by stálo za to, zjistit si, jaké ceny nabízejí ostatní dopravci. Pokud tohle budete optimalizovat, můžete ušetřit celkem pěkné peníze.
Evidence vratek a výměn může být dobrý impulz k tomu, zamyslet se proč se to děje.
Dalo by se to změnit?
Zapracovat na velikostních tabulkách? Lepší komunikaci se zákazníky?

Dejte si čas. Napište poznámky ke všemu, co vás napadne

Když si zpracujeme statistiku z minulého roku, máme takovou osu, kostru. Základ, který můžeme přetvářet podle zkušeností
Pánování může být celkem zábavné. Protože nevaříme z vody, ale vycházíme z něčeho, co už dobře známe.

Navíc, když si pod sebe dáte tržby v jednotlivých měsících a další rok přidáte řádku, kam doplňujete ty aktuální, vidíte moc hezky černé na bílém, jak na tom jste. V kterých měsících se vám daří a které jsou slabší a můžete se sami rozhodovat, jestli to chcete nějak ovlivňovat, nebo ne.

Tak a teď k poznámkám napište řešení.

  • Můžete nějaký materiál objednat dřív, abyste stačili tílka našít skutečně na léto a tím jich prodali víc?
  • Je možné si už teď domluvit s dílnou nějaké procento jejich kapacity, abyste věděli, že vám zvládnou našívat v čase, který je pro vás vhodný?
  • Víte, podle zkušeností z minulého roku, jaké produkty by se vám bývaly prodávaly víc, kdybyste je měli? O kolik víc jich potřebujete a kdy je dobré je mít hotové? Dá se to zařídit?
  • Zůstalo vám něco na skladě? Bylo to špatné načasování a nebo nemá smysl tomu věnovat víc energie a raději je vyprodáte a už vyrábět nebudete?
  • Můžete nějaký proces zjednodušit nebo předelegovat a uvolnit si tak ruce pro něco podstatnějšího?

Tohle je chvíle, kdy jste vytvořila plán. Z toho můžete vycházet.

A je jedno, jestli si to hodíte do tabulky, do sešitu nebo vám to zůstane jen v hlavě. Máte se od čeho odpíchnout a jít dopředu. připraveněji a promyšleněji.

A o to tady jde.


PS: Já od nátury nejsem žádný velký plánovač ani statistik. Má vnitřní žena by chtěla jen plynout a vycházet z čisté intuice.
Ale když jsem se v této realitě rozhodla vstoupit do světa podnikání, musela jsem pustit ke slovu i svého vnitřního muže. Každý má své slovo a spolu se krásně doplňují. A díky tomu to celé může skvěle fungovat.


Prostě jako v životě…

Jsem žena, tvůrkyně, máma jedné dcery a jednoho syna a úspěšná podnikatelka. Vytvořila jsem nádherný projekt Angel Wings>> , ve kterém jsem získala jedenáct let zkušeností s vedením textilní firmy. Pomáhám ženám postavit jejich módní či textilní projekt na pevné základy,  v souladu s jejich životními hodnotami. Jsem průvodkyní, rádkyní a mentorkou, na cestě ke svobodnému a úspěšnému podnikání. Více o mně si můžete přečíst tady>> , a nebo mi napište na info@rehana.cz
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů